mandag den 28. april 2014

Små og store forskelle - livet før og nu

Så blev det min tur til at bidrage til bloggen. Og dermed min første blog-post nogensinde!
Jeg hedder Marie og sammen med min kæreste Mads har vi Ingrid på fire og Viktor på to år. Jeg har været hjemmegående i lidt over to år. Mit liv før var som mange andre børnefamiliers; ret så travlt! Mit job var med meget rejsetid og en del ansvar. Så det var en stor omvæltning - også for mine omgivelser - at jeg sagde farvel til den identitet. Jeg har ikke fortrudt.

Jeg smiler meget mere og mere oprigtigt hver dag nu og tager faktisk livet lidt lettere. Jeg har tid hvor vi er sammen mig og børnene, og er både sure og glade sammen - kvantitet var undervurderet for mig før. Hele familiens trivsel er blevet bedre. Nu må der gerne rode, jeg bliver ikke så let sur, og jeg udskyder nu ret nemt ting til en anden dag eller dropper dem helt - uden at tynges af stress eller dårlig samvittighed.

Der er rigtig mange ting der er meget anderledes for mig som hjemmegående. Fx går jeg næsten kun i bomuld der kan vaskes på 60 grader! Yes, jeg bliver ofte brugt som serviet af mine børn, så det er ret upraktisk med andet. 

Jeg kommunikerer næsten udelukkende via korte sms'er. Og jeg taler stort set aldrig i telefon længere. Som så mange andre tjekker jeg min facebook, instagram og mail på mit morgen-toilette (kom nu, det gør alle da!) og så igen når børnene sover middagslur og når de er lagt om aftenen. 3-4 gange dagligt mod nok 50 gange dagligt før.

Jeg spiser meget anderledes mad. Før var jeg særdeles glad for maden i min kantine, men nu da jeg selv står for alle måltider, spiser jeg sporadisk og stående eller på farten. Stort set aldrig en rigtig sid-ned-frokost med kniv og gaffel (modsat børnene). Nærmere en håndfuld mandler eller en skive rugbrøg og et kogt æg. Jeg spiser til gengæld masser af børnenes rester og snacks. Så der ryger mange halvspise kiks, boller og rosinpakker ned på en uge. 

Nogle gange bliver jeg ensom og får lyst til at snakke med andre voksne. Da min datter på fire går i udflytterbørnehave, går det som regel ud over de andre forældre der står og vinker. De skal alle videre ind på job, så man kan godt fornemme at de ikke har heeelt samme behov...

Og så er vores hjem meget mere roddet nu jeg går hjemme, end da jeg arbejdede. Simpelthen fordi der ikke var nogen hjemme størstedelen af døgnets timer dengang. Nu er vi hjemme hele dagen og hele tiden, og bruger rigtig vores hjem og legetøj. Det er rigtig skønt :)

I dag har Ingrid været i børnehave efter at have holdt påskeferie med Viktor og mig i 3 uger. Vi har været i sommerhus mens far var på arbejde. Hun havde glædet sig, men da det så kom til stykket, var det ikke uden en vis tøven. Skoene skulle være de helt rigtige, og de leggings jeg havde givet hende på var helt forkerte. Hun gik ind på badeværelset og lukkede døren, og vi måtte snakke lidt og prøve et par andre sko, inden hun havde mod på alligevel at tage derhen. Da far og Ingrid var gået måtte jeg rydde op efter Viktors 2-års fødselsdag, som vi havde fejret i går og gøre klar til hans venner der skulle komme og lege om formiddagen. Vi spiste frokost på et tæppe ude i gården og nød det dejlige vejr. Resterne spiste vi her til aftensmad, efter en dejlig tur hjem fra børnehaven og pitstop på legepladsen. Her er et billede af børnene på vej hjem i vores uundværlige dobbeltklapvogn.



Jeg skal nu til at skære frugt, som vi spiser kl 18.30 og så puttes de sammen kl 19.00. Så er der tid til hygge med manden (for det praktiske er ordnet i løbet af dagen) - og det står i øjeblikket på House of Cards. Helt hooked.

Hav en dejlig aften derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar